Leszczyna 132, 32-733 Trzciana
tel:/fax: 14 613 60 36

Pobyt naszych uczniów na Węgrzech w Turistvandi

655
12-12-2014

        
Liczna grupa (14 uczniów) wraz z opiekunami (panią Jolantą Król, Beatą Pyrz oraz Agnieszką Adamus) miała możliwość poznania nowych miejsc, historii, zabytków oraz kultury. Uczniowie nieustannie prowadzili rozmowy w języku angielskim dyskutując na tematy związane z projektem, ale również dowiadywali się o swoich zainteresowaniach, miejscowościach, szkołach. Tematem tego spotkania studyjnego były zagadnienia związane z prawami człowieka, prawami dziecka, obywatelstwem europejskim. Uczniowie zaznajomili się z podstawowymi punktami Europejskiej Konwencji Praw Człowieka i stworzyli ankietę w języku angielskim. Uczestnicy projektu pracowali nad plakatami ilustrującymi  ich wymarzoną Europę. Ponadto przeprowadzali wywiady oraz pisali artykuły, w których prezentowali swoją wizję Europy, pisali o swoich oczekiwaniach oraz obawach względem idei jedności krajów europejskich. 
        Podróż do Budapesztu minęła szybko i w dobrych nastrojach. Po zakwaterowaniu w hotelu Bara Juniorwybraliśmy się na wieczorny spacer po mieście. Uliczki zaprowadziły nas na Górę Gellerta, gdzie znajduje się Cytadelai Pomnik Wolności. Tu rozpościerał się przed nami piękny widok stolicy nocą. Oświetlone budynki, mosty i przepływający Dunaj wywarły na nas niesamowite wrażenia.
        Drugi dzień pobytu przeznaczony był na wspólne zwiedzanie Budapesztu wraz z uczestnikami projektu z Włoch, Portugalii, Turcji i Rumunii. Najpierw odwiedziliśmy Interaktywne Muzeum Techniki, później zabytkową część miasta, Kościół Macieja i pomnik Świętego Stefana na Placu Świętej Trójcy na Starym Mieście. Również stąd rozciągał się wspaniały widok na miasto. Pomimo, że pogoda nam nie sprzyjała, chętnie oglądaliśmy zabytkowe budowle: usytuowany na skalistym wzgórzu – Zamek Królewski Var, Basztę Rybacką, Most Łańcuchowy, Most Elżbiety, Most Wolności.
Kolejny dzień pobytu w Budapeszcie również przeznaczony był na zapoznanie się z historią i kulturą Węgier. Spacer rozpoczęliśmy od budynku Parlamentu, nieco dalej chętnie robiliśmy zdjęcia na Kładce z pomnikiem na Placu Vertanuk. Uroki miasta podziwialiśmy przechodząc Promenadą Naddunajską. Z pewnością duże wrażenie robi pomnik, który oddaje cześć  Żydom poległym w Budapeszcie w czasie trwania II Wojny Światowej. Są to buty rozmieszczone na promenadzie wzdłuż rzeki. Idąc dalej zobaczyliśmy Greesham Palace, obecnie mieści się w nim hotel. Minęliśmy kilka pięknych kamienic i znaleźliśmy się na placu, gdzie odbywał się Jarmark Bożonarodzeniowy pełny straganów sprzedających rękodzieła. Wyruszając w dalszą drogę z okien naszego busa obejrzeliśmy Pomnik Tysiąclecia, Węgierskie Muzeum Narodowe i wiele innych pomników. Wieczorem dotarliśmy do miejscowości Turistvandi, położonej 310 km na wschód od Budapesztu w bliskim sąsiedztwie z Rumunią, Ukrainą, Słowacją. Tu znajduje się szkoła biorąca udział w projekcie. Przyjemnie spędziliśmy czas na dyskotece, z łatwością nawiązaliśmy kontakt z rówieśnikami z zaprzyjaźnionych szkół.
        Znajomość  języka angielskiego była bardzo przydatna także w kolejnym dniu, który spędziliśmy wspólnie. Był to dzień warsztatowy i podczas podsumowania realizowanych zadań dotyczących praw człowieka uczniowie wszystkich krajów partycypujących przygotowali plakaty, wyjaśnili, gdzie szukać pomocy, jeśli jest się ofiarą przemocy lub jej obserwatorem, zaprezentowali materiały w formie filmów, slajdów. Uczniowie naszej szkoły Michał Dudzik oraz Maria Kawala przedstawili swoją wizję wymarzonej, idealnej Europy i opowiedzieli zebranym gościom czym dla nich jest bycie Europejczykiem. Nasze „cheerleaders” wystąpiły w dwóch układach tanecznych wzbudzając podziw i zachwyt zebranych gości.
        Gospodarze spotkania i wszyscy uczestnicy złożyli sobie nawzajem życzenia świąteczne. Pełni wspaniałych wrażeń, niezapomnianych przeżyć, w wyśmienitych humorach „wesołym busem” wróciliśmy do domu.
 
                                                              Jolanta Król, Agnieszka Adamus

0.0
Ostatnia modyfikacja: wtorek 23 padziernik 2018 00:07
Powiązane artykuły: Zarządzenie w sprawie organizacji nauki zdalnej dla uczniów klas I-VIII od 22.03 Udział uczniów klas 1-3 w projekcie „Inspiracje naukowe Uczniowie naszej szkoły w etapach rejonowych małopolskich konkursów przedmiotowych i tematycznych Projekt „Inspiracje naukowe" – kolejna grupa w projekcie, zapisy uczniów klasy I Poradnik dla uczniów i rodziców na czas pandemii Projekt „Inspiracje naukowe" – zapisy uczniów klasy II i III Ślubowanie uczniów klasy I - 2020 Sprzęt do nauki tenisa ziemnego dla naszych uczniów Informacja dotycząca ubezpieczenia uczniów Informacje dla rodziców i uczniów
comenius